HTML

NCR4

Nincs leírás. Mondom nincs leírás.

Friss topikok

Címkék

átverés (3) lehúzás (3) life (3) lifepak (3) mlm (3) nu (3) nuskin (3) pak (3) paklife (3) pálmatex (3) parasztvakítás (3) pharmatex (3) skin (3) skinnu (3) Címkefelhő

MLM a tétet, avagy mi is az a network marketing?

2012.01.10. 22:52 MD_Soneji

"Pilótajáték! Akar csatlakozni? Befizet 8 000 Forintot, és tíz hónap múltán kap egy bírósági idézést!..."

Nehéz erről a dologról közhelyektől mentesen beszélni. Sőt, igazából ez lehetetlen. A fenti mondat ugyan egy kabaréban hangzott el, de sokan vagyunk akik nem tudunk igazán nevetni a poénján. Ez a játék olyan, mint a rossz, másokat pellengérre állító viccek. Aki nem érti kívülről, az máris az áldozatává válik. Elmagyarázni pedig... nem tudod. Bár rám lehet mondani, hogy pesszimista vagyok, szerintem nem lehet felnyitni az emberek szemét. Érdemes lenne. Megtenném a magam részét, ha látnék erre járható utat. Számomra ellenszenves, amikor valaki az "aki hülye...." típusú állásponton van. De akinek meggyőződése, hogy éppen az aktuális multicég nyitotta fel a szemét, az már csak a "lebeszélő bizottságot" fogja látni abban, ami más megvilágításba helyezi ezt az üzleti modellt.

 

Elég a szócséplésből, vágjunk a közepébe.

"Senki nem Mikulás."

Talán ez is egy vicces, feszültségoldó közhelynek tűnhet. Aki tanult iskolában a gazdaság működéséről, nyilván hallotta már. Egyszerű alapigazsága a világnak, kicsit kifejtve: legyen szó bárkiről, bármiről(a gazdaságban), mindenkinek a célja a profit. Minél jobb megtérülése a befektetett munkának/tőkének. Ez alól az MLM cégek sem kivételek, sőt...

Miből profitál a cég? Abból fizet osztalékot a tulajdonosoknak, hogy hány ember szívét érintette meg a cég szellemisége? Netán abból, hogy minél több emberrel megossza a fantasztikus lehetőségeket? Nem. Jó szándékkal még senki nem lakott jól, hovatovább BMW-t sem lehet venni belőle. És miért van szüksége a cégnek rád? Rád? Mindenkire, akit elér? Egyáltalán, mennyire fantasztikus üzleti lehetőség az, ami nyitott boldog-boldogtalannak?

A válaszokat megpróbálom megértetni, nem megmondani. Egy üzlet mitől lesz jó? A diákon négy vagy öt dolog volt, és a kitétel is másképp hangzott, de a csúsztatás természetesen ott volt benne. Már az elején szemet szúr, "monopol helyzet". Annak ellenére, hogy ezzel a fogalommal a legtöbb ember tisztában van, itt mégsem tűnik föl senkinek, hogy önellentmondásba kerül ez a remek cég? Azt állítja magáról, hogy monopol helyzetben van, azután pedig szépen sorolja, hogy a welness, az étrend-kiegészítő, és a kozmetikai iparág mekkora felvevőpiacot vonz. Akkor azok, akik azt a forgalmat generálják, azok nem éppen az úgynevezett konkurencia?

Neeem, hát persze hogy nem. Amilyen erkölcsi és gazdasági magasságokban ez a cég szárnyal... De van tovább is. Mindenki, aki a cégbe belép, alattad, fölötted, melletted, mind a konkurenciád. Próbálj meg érvényesülni, ilyen piaci helyzetben.

A monopol helyzet valóban jó, annak aki benne van. Erről most nem fogok írni.

A jó üzlet pont az, amibe nehéz bekerülni, és pont hogy nem keresnek meg vele, hanem az embernek saját magának kell keresnie. Ha valaki valóban rendelkezik új ötlettel, technológiával, pont hogy nem fogja világgá kürtölni. Vannak valóban nyitott üzleti lehetőségek, de hogy oda bekerüljön bárki is, szigorú feltételeknek kell hogy megfeleljen.

De jön a cég amerikából, hozza a sikereit, és nagylelkűen, ad belőle bárkinek.... Hihető, nem igaz? De hogy miért is kell mindenki a cég hírének, a "fantasztikus újdonságok és lehetőségek" szószólójának, roppant egyszerű. Egy céget, egy terméket, termékcsoportot bepromózni kemény feladat. A reklám költséges, és az abba fektetett tőke megtérülése igencsak kétséges. Az jutalékos rendszerben dolgozó cégek pont ezt küszöbölik ki. Csak hogy világos legyen: egy rakás pénzt reklámra áldozni kockázatos, vagy visszajön az a pénz vagy nem. Ezt a költséget és kockázatot kell valahogyan csökkenteni, avagy másokra terhelni, ezzel a cég rengeteget spórol. Nem költünk reklámra!  De akkor hogyan jutunk el a vásárlókhoz? Hogyan szerezzünk piacot(olcsón)? Erre kell, mindenki, aki erre rávehető. Jól hangzó ígéretek, mézesmadzag, motivációs szövegek minden mennyiségben, konferenciák, oktatások. Szokás azzal is csábítani a céghez embereket, hogy a reklámra elkülönített pénzt osztják ki jutalékként - ez egyébként akár igaznak is tekinthető, és még jól is hangzik. Nincs sok fölösleges reklámújság amit aztán csak kidobálunk, környezetvédelem, stb... Ráadásként ez is pozitív színben tünteti fel a céget, de ne feledjük, a cég profitra törekszik, és ezzel kizárólag a költségeit kívánja csökkenteni. Tehát a cég máris megtakarított egy csomó pénzt(tőkét), de "hová bújt" a kockázat? Pontosan azt vállalják át mindazok, akik saját maguk, jutalék reményében kezdik el hirdetni a céget.  A cég mire törekszik? Profitra. Rávesz, hogy dolgozz, hirdesd a céget, de fizetni csak akkor fizet, ha el is adtál valamit. Egyszerűsítve: a reklámköltség azon része, ami nem folyna vissza a vállalathoz az eladások után, egyszerűen ingyen munkaként megkapható azoktól akiknek megfelel, hogy csak az eladások után kapnak jutalékot. Az MLM pedig csak annyival több, hogy mindenki mindenkinek dolgozhat, nincs egy zárt értékesítői kör. A hatástöbbszörözés elve, elhangzott párszor az előadásokon. A cég híre terjed, itt-ott belép valaki, ez a cégnek bevétel, amivel szemben költségként csak a konferenciák és előadások merülnek föl. Az 5%-okon osztozzon a sok birka, kit érdekel...

Mindezek fényében remélem érthető, hogy miért is van a cégnek szüksége mindenkire, és hogy a mindenkinek miért is nincs szüksége ilyen cégekre.

Kis kitérő. Az ügynöki, házaló munkának is van azért egyfajta tisztessége. Ha árulok valamit, mennyire szeretnék összefutni olyannal, aki szintén ugyan azt árulja? Semennyire. Ki örül a konkurenciának? Senki. Egy szempontból viszont az MLM rendszerben pont a saját konkurenciámat építem, hiszen átadom mindazt, amit én is el szeretnék adni. Csak nekem tűnik ez illogikusnak? A piacok felosztása, a területek pont erről szólnak. Ha van egy termékem ami piacképes, vagy legalábbis annak tekinthető, elkezdem árulni, mert profitra törekszem. De egy nap nekem is csak 24 óra. Társak kellenek, hogy nagyobb piacot fedjek le, persze ez pénzbe kerül, ez a jutalék. Akit fölveszek, alaposan megnézem, az én termékemet fogja árulni, engem fog képviselni. A másik oldalról is igaz ez, aki az én termékemet fogja árulni, töviről-hegyire átnézi a cégemet és a terméket, neki sem mindegy mihez adja a nevét/arcát/munkáját. És ami szintén fontos, az ügynöknek az sem mindegy hány munkatársa van, hiszen azok mind konkurenciát képviselnek, ráadásul olyat, amivel a legnehezebb versenyezni. Más cég hasonló termékétől kevésbé kell tartani, lehet mondani, hogy a miénk szebb/jobb/olcsóbb/takarékosabb. Ez könnyű, ha a termék valóban jó.Minél jobb, annál inkább válogathatok a  jobbnál-jobb ügynökök között. Ha viszont nem, maradnak az állástalanok, akik jobb híján jönnek el az interjúra. Én meg remélem a legjobbakat, és persze minél több ilyen kaliberű embert fölveszek. Ennek a folyamatnak a végén, vagy inkább a legalján helyezkedik el az MLM, ahol igazából nem is a termék a lényeg, hanem a játék, a piramis építgetése. Itt egy pilótajátékot építünk, csak hogy legális legyen, kell hozzá termék. Választunk egyet, lehetőleg olyat ami divatos és van piaca bőven. És ezek közül melyiket tudjuk megszerezni? Azt, amelyik a hagyományos úton nem adható el, mert annyira silány, lásd a fentebbi okfejtést. Ezt csak fényezni kell orrba-szájba, és szintén, remélni a legjobbakat.

"És itt jön az én hülye agyam."

Esetleg nem arról van itt szó, hogy a jóképességű, tőkével rendelkező befektetők fantáziát látnak a pilótajátékban, csak kell hozzá valami divatos termék is, hogy legális legyen? Esetleg adott egy elavult gyártósor, technológia, ezek eredményeként egy eladhatatlan termék és a befektető nem akarja elbukni a pénzét?

Szerintem a kettő általánosan igaz, valamelyik mindig rátalál a másikra. De ez csak az én véleményem.

 

Network marketing

Az MLM rosszul hangzik. Kell valami új! Erre mondom, hogy "seasons change, game remains the same".

Lebutítva, sallangmentesen, mi is a "munka" amit végeznem kell? Jutalékot mi után is kapok, hogy aztán magamnak is megvehessem a havi lifepakkom? Az után, hogy hány emberrel osztottam meg a hihetetlen újdonságokat? A valódi válasz már annyira nem passzol a "Jobb világot teremtünk" szlogenbe. Engem meggyőztek, hogy ez nekem jó, erről kell másokat is meggyőznöm. Vagyis győzzek meg másokat arról, hogy másokat meggyőzni jó, és hogy ők is győzzenek meg másokat arról, hogy jó dolog másokat meggyőzni. Teccik érteni? És miután mindenki mindenkit meggyőzött, valakik a piramis alján vesznek valamit, és a pénz elindul fölfelé.

Eddig világos, és akár még működhet is a dolog. Viszont...

Avon. Kinek nem volt saját avon tanácsadója? Ki nem tud mondani legalább három embert a szélesebb ismeretségi köréből? Én pont annyit tudok mondani csak a családi körömből. Az avon jó példa rá, hogy ha egy cégnek jó a terméke, azt előbb utóbb keresni fogják. És akik keresik, olcsóbban is keresik. Így került ki az avon a boltok polcaira. És ez pont olyan egyszerű, mint amilyennek leírom. "Jó bornak nem kell ... viszonteladó."

A másik gyenge láncszeme a történetnek, hogy nagyon szeretik az ember polgári foglalkozását egy alantas, megalázó, lealacsonyító tevékenységnek beállítani.

"Mert ott a főnöködnek keresed a pénzt!" Itt nem mindenkinek keresem, aki fölöttem áll?

"Itt akkor dolgozol, és annyit, amennyit akarsz." Ez így van. És ha valóban menni akarsz valamire, akkor kb. reggel nyolctól éjjel kettőig dolgozol. Itt jegyezném meg, hogy egyébként nem szándékom elvitatni, hogy van az MLM-ben üzleti lehetőség. Ha viszont felmerül az erkölcs, már lennének kitételeim. Biznisz iz biznisz. Tudom. De azért mégis. Érdemes a munkánkat olyasmibe fektetni, ami... ilyen? De erre még majd visszatérek.

"Onnan bármikor kirúghatnak! Az életed a főnökeid és az ingatag gazdaság játékszere!" Valóban, itt kizárólag az alattam állók munkájától, és vásárlóerejétől függ az életem. Ez tényleg sokkal jobb.

 

És itt érkeztünk el egy olyan ponthoz, ami szívemnek különösen kedves.

Mennyire biztosít jó támogatást ez a cég? Ugye ez nem utolsó kérdés, ha valóban szeretnénk, hogy a piramis megálljon a talpán.

Kezdjük talán azzal, hogy kijelenteni, hogy a cégnek nincs konkurenciája, hát finoman szólva is ökörség. Nem tudomást venni a versenytársakról kb. olyan, mintha azzal a szöveggel akarna az ember elhelyezkedni szellemi munkát igénylő pozícióban, hogy "másoknak nincs is agya!". Körberöhögnék, elhajtanák, de az arcát megjegyeznék. Az emberek sokat felejtenek. Viszont a hülyéket mindenki megjegyzi. Hogy kell odamenni az állásért? Igen, agya mindenkinek van, esze nem. A lényeg, oda kell tegye magát az ember. Hasonlóképp a cég is oda kell tegye magát. Hogyan teszi ezt a multi? Kiáll a konkurencia mellé, és bebizonyítja, hogy ő a jobb. Valódi tényekkel, és nem a New Yorki tőzsde gyakori emlegetésével. Minden releváns információt biztosít a termékeiről, akár reklámmázba burkolva, akár tényszerű felsorolásokkal, de leginkább vegyesen.

Esetünkben, részletekről szó sincs, a máz viszont enyhe kifejezés. Konferenciákat seggelhetünk végig, kérdezhetünk ruby szintű tagokat, a homály csak egyre nő, ami körüllengi a termékeket. Pesszimista vagyok, és ez feljogosít arra, hogy kijelentsem, a tények nem éppen segítenék az eladást.

Azt persze egy csomó vadidegentől halljuk, hogy mi mindenre jók ezek a dolgok. "A nagyanyám pikkelysömöre múlt el nyomtalanul!" "Helyre tette a vérnyomásomat!" "Amióta szedem, megszűntek a panaszaim!"

Ezek nem tények, ezek ígéretek. Annak az ígéretei, hogy velünk is ez fog történni.

Az említett rendezvényre szóló jegyen egyébként, no nem apró betűvel szedve, de nem is hatalmas felirattal, de fel volt tüntetve, hogy "video ill. hangfelvétel készítése tilos!" Whoaaa, hát itt aztán biztosan csúcstitkok hangzanak majd el! Tutira....

Intermezzo

37/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendelet

1. § (1) E rendelet előírásait a Magyarországon forgalomba hozatalra szánt, élelmiszerként előállított és forgalmazott étrend-kiegészítőkre kell alkalmazni.

...

6. § (2) Az étrend-kiegészítő jelölése, megjelenítése és reklámozása során tilos a terméknek betegséget megelőző vagy gyógyító hatást tulajdonítani, illetve ilyen tulajdonságra utalni.

...

A támogatás ezen oldalát azt hiszem kimerítettem. De van még.

A céget szeretik egy lapon emlegetni a Google cégóriással. Valóban, a részvényeiket egy helyen jegyzik, hallottuk elégszer, nem felejtettük el. A cég forgalma is milliárdos, hihetetlen magasságokban szárnyal. Egyáltalán, ennek a cégnek párja nincs. Ezt nem is kívánom megcáfolni. Viszont tájékozódni szeretnék, van számítógépem, internetem. És mi fogad ha beütöm a gugliba, hogy "nu skin"? az első keresési javaslat: "nu skin átverés". Biztató. Simán a "nu skin" keresésre is az első négy-öt találat között szerepel egy blog, ahol a kommentek között bőséggel kap a cég hideget-meleget. Tudom, oda azt ír az ember amit akar. Én sem mondom, hogy az ott leírtak bármilyen irányba is elmozdítanák a véleményemet. A többség azonban nem ilyen. Aki bizonytalan, azt az ilyesmi méginkább elbizonytalanítja. Nem kell hozzá túl sok üzleti érzék, hogy tudjuk ez milyen irányban befolyásolja a cég megítélését, azon keresztül az eladásait. Namármost ez a remek cég, figyelmen kívül hagy egy ilyen fontos tényezőt? És nekem ilyen információs háttérrel kéne építgetnem a hálózatot. Mit mondjak erre?

Az már tényleg csak a hab a cappuccinon, hogy a termék összetételének felsorolása hemzseg a helyesírási, gépelési hibáktól. Sima igénytelenség.

Említettem a rendezvényt. Az a bizonyos jegy nem volt éppen olcsó. Konkrétan 3 500 Forintban mérték, és nyugodtan nevezzetek szőrszál-hasogatónak, de rendkívül unszimpatikus, hogy nem kaptam róla nyugtát. A fórumokon is gyakorta említik, hogy a mérésekért elkért 2 000 (pár éve még 1 500) Forintról szintén nem kaptak semmit. A rendezvényen volt büfé, egészségturmix, a standok körbejárhatók voltak, mondhatom alaposan megnéztem őket, pénztárgép nuku, nyugtatömb szintén sehol, számlatömböt sem láttam. Közhely, de "a barátság alapja a pontos elszámolás". Akkor az üzlet alapja a zsebbe fizetett pénz? Politikusoknál, esetleg. Alapból, ha üzletelni jövök, az nekem üzleti költség, szeretném elszámolni valahol. Bemondásra azt is csak a politikusoknak hiszik el, mindenki másnak szigorú számviteli rendet kell tartania. (Ráadásul tudták rólam, hogy mivel foglalkozom, azért ennyi fantáziája kéne legyen egy üzletembernek. Pláne ha diplomás.)

 

Végiggondolva mindezt, kezd kifejezetten szimpatikus lenni a munkahelyem. Megkapom a kis pénzemet minden hónapban, és relatíve kevés olyan tényező van ami kockázatot jelent a helyzetemre, és nem vagyok közvetlen vagy legalább közvetett befolyással rá. Ilyen pl. a gazdasági helyzet(globális, országé, alkalmazó cégé). Ezt váltaná fel a fantasztikus hálózatépítés? Rendben működhet, de a piramis alján elhelyezkedőknek ugyanúgy dolgozniuk és vásárolniuk kell, és mi van, ha ott valaki kilép a játékból? Mert mondjuk átment a konkurenciához, akár csak vásárolni. Vagy elveszítette a munkáját. Esetleg elege lett a hálózatépítésből. Igen nekem kell "motiválni" őket, hiszen nekem is, és a cégnek is az a jó, ha bent maradnak. De ez már nem passzív jövedelem, nem is tud azzá válni, pláne nem silány termékekkel. És ha belegondolunk, esetleg megpróbálunk lerajzolni egy ilyen piramist, könnyen rájöhetünk, ugyanannyira aprók vagyunk benne, mint egy multicégnél alkalmazottként. A létbiztonságunk pedig még ingatagabb is, legalábbis semmivel sem jobb.

És itt megint visszakanyarodunk oda, hogy a cégnek miért is van szüksége mindenkire, hogy neki hálózatot építsen.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ncr4.blog.hu/api/trackback/id/tr823535617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása